29/03/2024
Kultura

Średniowieczny Szlak Księcia Świętopełka do najstarszego dębu na Pomorzu

Szlak Księcia Świętopełka jest trasą pieszo-rowerową łączącą Małoszyce ze Ścieżką Przyrodniczą przy dębie Świętopełku koło Krępkowic. Pokrywa się z wieloma szlakami turystycznymi, które przecinają powiat lęborski.

reklama

Wędrówkę zaczynamy w Małoszycach. Idziemy drogą brukową w kierunku południowym 800m do węzła szlaków. Kończy się tu szlak czerwony, a zielony prowadzi z Miastka do Łeby. My poruszamy się wspólnie z zielonym szlakiem w kierunku zachodnim w prawo ok.. 500m, gdzie zielony odchodzi na lewo, a my maszerujemy dalej prosto naszym szlakiem drogą polną. Po przejściu kolejnych 700 m napotykamy rozwidlenie dróg leśnych, w prawo odchodząca odnoga prowadzi z powrotem do Małoszyc, ale nasz szlak idzie prosto i po wyjściu z lasu poruszamy się drogą polną do miejscowości Dziechlino – 1 km.

W Dziechlinie idziemy dalej prosto i na pierwszym skrzyżowaniu dróg skręcamy w lewo w drogę polną, która po przejściu 1,5 km zmienia się w drogę leśną i tu w lewo dochodzi droga do Maszewa. Następne rozwidlenie dróg jest oddalone o 500 m i jest to droga dochodząca do naszej z prawej strony, możemy nią dostać się do Leśnic.

Nasz szlak prowadzi dalej prosto jeszcze 500 m do parkingu przy Ścieżce Przyrodniczej prowadzącej do  wspaniałego pomnika przyrody dęba Świętopełka. Tutaj z lewej strony dochodzi szlak zielony, a nasza droga się kończy.

Trasa szlaku na Google Maps: http://maps.google.pl/maps/ms?msid=208012352585609547321.0004b60aa770b68531474&msa=0

Ścieżka do dębu Świętopełk poprowadzona przez urozmaicony krajobraz buczyny pomorskiej z widokami wijącej się w dole rzeki. Oznakowana trasa przejścia z licznymi tablicami informacyjnymi pozwala bliżej poznać miejsca, w których się znajdujemy.

reklama

Dąb zasadzono w 1374 roku, kiedy to Pomorze Gdańskie należało do Zakonu Krzyżackiego. Jego wysokość wynosi 22 metry a obwód ( w pierśnicy) 770 cm. Nazwa drzewa najprawdopodobniej nawiązuje do księcia pomorskiego Świętopełka II Wielkiego, który w XIII rządził tymi ziemiami. Od 2004 roku do dębu wiedzie ścieżka edukacyjno – przyrodnicza „Dąb Świętopełk” o długości około 900 metrów. Na trasie ścieżki znajdują się tablice informacyjne opisujące walory przyrodnicze okolicy.

Świętopełk był najstarszym synem Mściwoja I. W roku 1219 lub 1220 otrzymał od niego we władanie wszystkie posiadłości ziemskie. Miał odtąd zarządzać nimi, a ponadto spadał na niego obowiązek opieki nad młodszym rodzeństwem. W 1227 roku, kiedy dotychczasowi namiestnicy pomorscy uniezależnili się od Piastów, nasz Świętopełk otrzymał nareszcie upragniony tytuł książęcy. W następnych latach podobnie stało się z jego młodszymi braćmi. W podzielonych na dzielnice państwie Świętopełkowi przypadła kasztelania białogardzka, na której terenie wyrósł dąb Świętopełk.